2009-08-16

Handlerkurs med Gerard O´Shea

Äntligen fick jag gå kursen igen. Jag gick ju för två år sedan och det var nog den bästa kurs jag gått med hundarna någonsin. Det var jättebra att få friska upp allt igen. Han är en otroligt inspirerande föreläsare. Förra gången jobbade han en del med Frodo och han fick jobba, man såg riktigt hur illa Frodo tyckte om det hela. Jag har tränat en del hemma, inte direkt handling men vanligt kontakt, små saker hela tiden. Man får många bra tipps av Gerard. I helgen tog han Frodo flera gånger och visade med honom och det var en helt annan hund. Frodo har varit jätteduktig i helgen, vi har lärt oss en massa bra saker. Det är verkligen en kurs att rekommendera, kommer han igen så skulle jag inte tveka att gå. Man blir jättepeppad.
Nu är det bara att träna och försöka komma ihåg allt.

Gerard säger att det är bra att träna utan hund för att få in allt i vårat"muscle memory" som han kallar det så att det sitter i ryggmärgen. När man går in i ringen och är nervös så ska det inte märkas för det sitter där. Han jämförde det med "ballroomdancers" som dansar ensam utan partner framför spegeln för att få in stegen. Naturligtvis ska även hundarna tränas, men en bra handler kan nästan få fram vilken hund som helst. Ja, dit är det långt förstås för egen del =)

Gå kursen om ni har möjlighet nästa gång. Han gav oss också tipps hur man tränar hundar för utställningsbordet. Så nu ska jag försöka hitta ett trimbord. Är det någon som har ett som står och skrotar så hör av er.

No comments: